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縁のすまい
マンションの間取りって本当に困ったもので、たとえば100m2あっても2LDKで子供2人いると、どう頑張ってもおさまらない。間取りを変えようにも、元の間取りに合わせた、一部屋ひとつの窓の存在によって縛られるということがままある。
この住まいは、間取りを窓から開放して、窓はみんなで共有することにした。
外壁側に縁側のような空間、縁の間を配置し、窓のない界壁の方にはキッチンや浴室、洗面、クローゼットなどのユーティリティスペースを貫く廊下を配置した。
こういった大きな平面の変化を行いつつ、元の天井をそのまま残している。間取りに依存していた天井の凹凸は、突然新しい壁や家具とぶつかり、不思議な開口部となる。その開口部が各個室と空調された外周のペリメーターゾンを繋ぐ。
3つの個室と居間は縁と廊どちらにもアクセスできるようになっていて、縁の方は各個室の拡張スペースとしても使えるようにしている。
住まいであっても、リビングだけじゃなくっていろんな気分に合わせた居場所があるといいと思う。窓辺のベンチや、集中できるスペース、アルコーブの暗がり、みんなで集う広々としたリビング、お客さんとちょっと話せる玄関。 縁を起点にそんないろんな場所が連なる住まいとなった。
en house
Apartment floor plans are a real problem. For example, even if you have 100m2, if you have two children in a two-bedroom apartment, you will not be able to fit them in no matter how hard you try. Even if you try to change the floor plan, you are still bound by the existence of one window per room that matches the original floor plan.
In this residence, the floor plan was opened up from the windows, and the windows were shared by everyone.
A veranda-like space, the “en-no-ma,” was placed on the exterior wall side, and a corridor running through the kitchen, bathroom, washbasin, closet, and other utility spaces was placed on the windowless side of the boundary wall.
While making these major changes to the plan, the original ceiling was left in place. The uneven ceilings, which were dependent on the floor plan, suddenly collide with the new walls and furniture and become mysterious openings. These openings connect each private room to the air-conditioned perimeter perimeter zone.
The three private rooms and the living room have access to both the edge and the corridor, and the edge can be used as an extension space for each private room.
Even in a residence, it is good to have a place for various moods, not just a living room. A bench by the window, a space to concentrate, the darkness of an alcove, a spacious living room where everyone gathers, an entrance where you can talk with guests for a moment. The house is a series of such places, starting from the edge of the house.
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